Слова, які називають дії предметів (дієслова).

Слова, які називають дії предметів (дієслова).

Дмітрієва Ірина Олександрівна,

учитель початкових класів, ІІ категорії,

БНВО «Перша Білоцерківська

гімназія – школа І ступеня»


Українська мова

2 клас

Розділ. Слова, які означають дії предметів (дієслова)


Тема: Слова, які називають дії предметів (дієслова).

Мета: формувати вміння розпізнавати слова, які називають дії предметів, ставити до них питання, дати поняття «дієслово» на перспективу; розвивати навички зв'язного мовлення, логічне мислення; виховувати уважність та спостережливість, любов до природи, навколишнього світу.

Обладнання:запис прислів'я на паперових стрічках, кубик, відеозапис пісні, портрет Т.Г.Шевченка, роздатковий матеріал, презентація.

Тип заняття: урок формування умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент
— До нас на урок завітали гості. Давайте ми з ними привітаємося. Сідайте, будь ласка. Пропоную не гаяти часу і своєю роботою показати, як багато ми вже знаємо і вміємо.

1.Вправа «Очікування»

Технологія «Мікрофон»

-Скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку?

-Яким має бути наш урок? (цікавим, повчальним, веселим, продуктивним, ефективним….)

-А якими на уроці повинні бути ви? (дисциплінованими, уважними, творчими, активними, наполегливими, дружними, упевненими…)

-Отже, якщо ви такими будете, то ми разом побудуємо цікавий, творчий, продуктивний урок.

2.Мовна розминка

— А щоб нам було легко і швидко працювати, треба скласти гасло із розсипаних слів. Добре того навчати, хто хоче все знати.

— Як ви розумієте ці слова

— Давайте ж запишемо їх каліграфічно в зошит.

Спочатку пишемо число і місце, де ми працюємо.

5 квітня

Класна робота

Добре того навчати, хто хоче все знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1.Технологія «Кубування»

— Пропоную перевірити наші знання, граючи в гру «Мовний кидок»

— Що таке іменники?

— На які питання відповідають іменники?

— Які слова вказують на назву предмета?

— Назви слова, які є іменниками?

— Що таке прикметники?

— На що вказують прикметники?

— На які питання відповідають слова, що називають ознаки предметів?

— Назви слова, які є прикметниками?

— Молодці! Пригадали, тепер можемо виконувати наступне завдання.

2.Проблемна ситуація

— Прочитайте вірш. Чи можна зрозуміти про що ці рядки? Спробуйте відновити його, вставивши пропущені слова.

…… та …… Дніпр широкий
Сердитий вітер …..,
Додолу верби …… високі,
Горами хвилю …… .

Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.

— Можливо хтось пам'ятає, хто автор цих рядків

(Портрет Т.Г.Шевченка)

— Це була талановита людина, яку знають у всьому світі. Пропоную вам прослухати фрагмент пісні у виконанні грузинського хору. (Прослуховування фрагменту пісні)

3.Вибіркове списування

— Кожен із вас відчує себе в ролі дослідника. Дівчаткам потрібно відшукати в рядках вірша іменники і записати їх в зошит. А хлопчики шукатимуть прикметники.

— Перевіримо, як впоралися із завданням. Хто готовий прочитати виписані іменники? Хто прочитає прикметники?

— Молодці!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

— Згадайте, які слова допомогли нам відновити вірш відомого Кобзаря. Давайте ми їх назвемо і запишемо в зошит із нового рядка.

Реве, стогне, завива, гне, підійма.

— На яке питання відповідають ці слова?

— Отже, в українській мові є слова, які називають дію предметів. Це дієслова. Сьогодні ми про них і говоритимемо.


IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1.Попрацюймо разом! (робота з підручником)

  • Виконання вправи 339 (усно)

2.Творче завдання. Гра «Дешифрувальник»

— Складіть і запишіть прислів'я. Підкресліть слова, які називають дії предметів. Усно поставте до них питання.

  • ця а лінь Пра мар дує, нує. Го
  • Праця годує, а лінь марнує.
  • ляй, смі, бив, гу, ло. Зро, діло-
  • Зробив діло – гуляй сміло.


3.Робота з підручником
— Ви називали слова, які вказують на дію предметів. Давайте ж звернемося до правила на с.129, і ще раз пригадаємо, на які питання відповідають ці слова.
Читання правила на с.129
— Хто спробує відтворити це правило?
— Наведіть приклади дієслів, ставлячи до них питання.

4.Вибіркове списування (вправа 341)

  • Коментоване письмо

5. Руханка

  • V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань учнів

1.Робота в парах

Творча вправа

— До поданих іменників і прикметників доберіть дієслово за зразком.

Зразок:Працьовитий – працювати.

Лікар — ….; читання — ….; учитель — ….; радий — …. .

— На які питання відповідають слова, які утворили?

— До якої частини мови вони належать?

— Молодці!

2.Розподільний диктант (1 учень працює біля дошки)

Іменник Дієслово

пташки співають

сонце щебечуть

діти гріє

Співають, пташки, сонце, щебечуть, гріє, діти

— Пропоную з цих слів утворити поширене речення і записати його.

Давайте ж знайдемо і підкреслимо 2 рисочками дієслово.

3. Диктант-гра «Утвори антонімічну пару»

Говорити — …., радіти — …., падати — …., віднімати — …. .

4. Самостійна робота учнів

Уважно прочитай вірш. Знайди дієслова і пов'язані з ними іменники. Випиши за зразком.

Зразок:Заходить сонце.

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люде, що одпочинуть,

А я дивлюся… і серцем лину

В темний садочок на Україну.

VI. Підсумок уроку

1.«Мозковий штурм»

— Доведіть, що серед поданих слів є хоча б одне дієслово.

Любов, улюблений, любити, улюбленець.

(Я вважаю, що слово любити є дієсловом, тому що воно називає дію предмета і відповідає на питання Що робити?)

— Молодці! Маю надію, що і ви будете любити свій край, його традиції і нашу милозвучну мову.

2.Рефлексія

— Чи справдилися ваші очікування?

— Чого навчилися?

— Із чим виникали труднощі?

— Що найбільше сподобалося?

VII. Домашнє завдання

— Виконати завдання на картці

Випиши іменники і пов'язані з ними дієслова.

Зразок:Сонечко (що зробить?) пригріє.

Скоро пригріє тепле сонечко. Вийдуть в поле трактори. Добірне зерно засіють у землю. Згодом виросте пшениця. Дбайливі руки людей доглядатимуть новий урожай.



15.10.2019
60

Коментарі

Немає коментарів. Прокоментуєте першим?