Урок розвитку зв'язного мовлення. Тема: Написання твору-опису "Калина"

Урок розвитку зв'язного мовлення. Тема: Написання твору-опису "Калина"


Уроки розвитку зв'язного мовлення покликані сформувати в учнів початкової школи правильне, грамотне, осмислене відчуття мови, навчити їх доцільно використовувати мовні засоби, уміти застосувати набуті знання лдя того, аби у житті завжди мати можливість саме силою слова досягати необхідного. На початковому етапі навчання у школі учні повинні осягнути чималою кількістю премудростей, перш ніж стати справжніми митцями слова. І допоможуть їм у цьому саме уроки розвитку мовлення. На цих заняттях учень вчиться мислити, аналізувати, порівнюювати, описувати. Якщо ж учиттель допоможе дитині вчитись, не боячись помилки, то і вчитель, і його учні обовязково досягнуть успіху. Ось один з таких уроків присвячений складанню тексту опису за темою «Калина».

Левченко Олена Олександрівна,

Вчитель початкових класів

Броварської спеціалізованої школи

І-ІІІ ступенів №7,

Вчитель-методист


Урок з розвитку зв'язного мовлення

Тема уроку: Написання твору-опису «Калина» за малюнком і опорними словами

Мета уроку: Формувати уміння будувати зв'язне висловлювання; продовжвати знайомити учнів з характерними ознаками тксту-опису; розвивати зв'язне мовлення учнів, їх пізнавальні інтереси; удосконалювати орфографічні навички, збагачувати активний словниковий запас молодших школярів; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, повагу до народних символів України.

Хід уроку

І. Організаційна частина

В наш дзвінкий і дружний клас

Завітало сонце враз.

Щирі усмішки знайшло

Й день навчальний почало.

Ну і ми часу не гаймо —

Наш урок розпочинаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1. Робота над загадкою

Відгадати загадку:

У зеленому віночку,
У намистечка разочку.
Панна задивилась в воду
На свою хорошу вроду.
(Калина).

— Як ви здогадались, що мова йде саме про калину?
— Які ще рослини з червоними ягідками вам відомі?

2.2. Словникова робота

Пояснення значення слова калина.

Калина — це невисокий пишний кущ, який росте у тінистих лісах, дібровах, гаях та на схилах, на узліссях, лісових галявинах. Калина зростає у вологих місцях, часто понад лісовими струмками та озерцями. Весною вона зацвітає запашним білим цвітом, зеленіє насиченим кучерявим листям. Калина дозріває пізно: восени кетяги калини червоніють, наливаються цілющим соком. Збирають цілющі ягоди аж взимку, тоді калинові плоди набувають терпкувато-солодкого смаку. Калина є символом України.

2.3. Мовленнєва розминка

Виділення звука [ к ] у слові калина.

2.4.Каліграфічна хвилинка

Каліграфічне письмо букви Кк (рядок): Кк км кв ка акКк.

2.5. Добір споріднених слів.

Калина, калинка, калинонька, калиночка, калиновий.

2.6. Робота над реченням

Запис речення під диктовку.

Калина дарує здоров'я й красу.

Визначити граматичну основу речення.

Усно встановити зв'язок слів у реченні.

Дібрати прикметники до іменника калина.

Калина (яка?) красива, молода, пишна, червона, ніжна, чарівна.

Дібрати дієслова: Калина (що робить?) стоїть, росте, пишається, милується, вабить, зітхає, тягнеться, шелестить, чарує.

Виконання української народної пісні «Ой є в лісі калина»

ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку, вивчення нового матеріалу

3.1. Вступна бесіда

— На вашу думку, дорогі діти, чому саме сьогодні буде присвячений наш урок?
— Чому саме цій рослині приділяється так багато уваги?
— Які ще рослини — символи України ви знаєте?

— Отже, сьогодні нам з вами потрібно зробити важливу і цікаву справу — навчитися писати твір-опис, писати його правильно, добираючи вдалі, влучні слова. І я думаю, що кожному з вас це обов'язково вдасться.

3.2. Інформаційна хвилинка

Розповіді учнів про калину, як символ України.

Учень 1. Біля зведених осель в першу чергу садять калину як символ життя, родинного достатку, краси та вроди. Зазвичай, як в родині з'являлась дівчинка – біля криниці садили калину. «Щоб вродливою панночка була».

Учень 2. Рубінові плоди завжди символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину у боротьбі з ворогами. Про калину ходять легенди. Це й справді чудесна рослина. Навіть маленькі кісточки калинових плодів мають форму серденька.

Учень 3. Для людей калина — символ вірності. Для дівчини калина — символ дівочої вроди.

Учень 4. Калинові ягоди — гарні ліки при різноманітних захворюваннях. І в наш час калиновий чай – перший помічник при застуді

Розгляд ілюстрації калини, розгляд кетягів калини і листя.

3.3.Вправа «Влучний опис»

а) Що за рослина — калина? (Це красивий, невисокий кущ).

б) Яке у неї гілля? (Пишне, кучеряве).

г) Яка форма листя і на що воно схоже? (Лапате, зубчате).

д) Які ягоди за формою? (Ягоди червоні, яскраві, налиті соком, круглі, зібрані у ґрона, схожі на великі рубінові намистини).

ж) Де росте калина? (На узліссі, біля водойми).

з) Які почуття викликає образ калини? (Калина радує серце, милує очі).

3.4.Складання плану до твору-опису «Калина».

1.Калина — наша рослина

2.Чи знаєш ти, де зростає калина?

3.Ця красуня незвичайна...

4.Калинове гілля

5.Листячко калини

6.Якої форми, кольору ягоди?

8.Що можна на них бачити?

9.На що схожі ягоди?

11. Які почуття викликає образ калини?

15.Складання твору за питаннями та опорними словами.

Калина

Що то червоніє край лісу? Підходжу ближче.

Та це ж молодий кущ калини! Калина моя, красуня ніжна і чарівна, вабить людське око. Торкаюсь її осіннього листя. Воно широке, лапате, але ніжне. Ніби дитячі рученята потяглись до мене листочки. Червоні, зелені, коричневі фарби увібрало в себе калинове осіннє листя. Пишне, розлоге гілля тремтить від подиху осіннього вітру. Стиглі червоні кетяги калини, налиті соком, вклоняються до землі. Краплини роси на рубінових ягодах блищать і переливаються, ніби діаманти.

Очі милує і радує серце ця дивна рослина.

Опорні слова: красуня, підходжу, вабить, торкаюсь, лапате, увібрало, осінні барви, червоні кетяги, рубінові ягоди, блищать, краплини роси, діаманти, милує очі.

16. Орфографічна робота.

17. Самостійне написання твору.

18. Зачитування кращих учнівських творів.

IV. Підсумок уроку

— А зараз спробуємо якомога краще запам'ятати ті рядки, які є перед вами на слайді. Хвилинку вчимо — а далі й перевіримо, хто запамятав якомога більшу частину врша.

Колективне заучування вірша Володимира Ладижця.

Схилилась калина на воду,

дивилась на красную вроду,

горобчики з поля летіли,

всі ягоди спілі об'їли.

У сумі калинонька мила

все листя у воду зронила.

Прийшли за вітрами морози –

замерзли в калиноньки сльози.

— Ви справились з завданням, вам вдалося сьогодні зробити багато. Скажіть, чи були складнощі в чомусь?

— А що вам вдалося найкраще?

03.05.2017
927

Коментарі

Немає коментарів. Прокоментуєте першим?