Загальне поняття про дієслово. Початкова форма дієслова

Загальне поняття про дієслово. Початкова форма дієслова

Онопрієнко Лариса Павлівна,

вчитель початкових класів
Броварської спеціалізованої школи № 5
з поглибленим вивченням іноземних мов
Броварської міської ради.

Навчальний предмет. Українська мова.

Розділ. Частини мови.

Тема. Загальне поняття про дієслово. Початкова форма дієслова.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Методичне забезпечення: На допомогу вчителеві початкових класів. 3 клас: для загальноосвіт. навч.закл. України. — К.: Видавничий дім «Освіта», 2016. — 160 с.

Мета: повторити та розширити знання учнів про дієслово; формувати вміння розпізнавати дієслово у мовленні; формувати комунікативну компетентність; розвивати мовлення учнів, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання: картки зі словами, м'ячик, мікрофон.

Хід уроку

І. Організаційний момент

— Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

— Які частини мови ви знаєте?

— Що називається іменником?

— Наведіть приклади іменників.

— Що називається прикметником?

— Наведіть приклади прикметників.

— Що ви знаєте про дієслово?

2. Хвилинка каліграфії

— На дошці запис. Діти коментують з'єднання. Каліграфічно записують у зошит з'єднання та речення.

ВвВаВмвувоев

Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить.

— Про яку пору року йдеться у реченні?

— Знайдіть у реченні іменник, прикметник, дієслово.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Створення проблемної ситуації

На дошці записаний текст. Поряд картки зі словами: прийшла, з'явилися, чути, прокинулася.

… весна. Тепло… сонечко. На деревах… перші листочки.… веселий щебет пташок. Природа… .

Прочитайте запис. Ви зрозуміли, про що він? Чому?

— Спробуйте відновити текст.

Діти вставляють пропущені слова. Зачитують текст.

— Чи можемо ми тепер сказати, про що цей текст?

2. Робота із загадкою

— Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, яку частину мови вивчатимете на уроці.

Вони хочуть діяти, а не сидіти,

Творити, співати, радіти, летіти.

Вони будь-яку дію означають сміливо -

Що робити? Що буде робити? Що зробила?

(Дієслова)

ІV. Повідомлення теми уроку

— Отже, сьогодні на уроці ми побуваємо у країні Дієслово. Познайомимося з початковою формою дієслова.

V. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1. Постановка навчальної задачі

— Навіщо нам потрібно вивчати дієслово — одну із основних частин мови?

— Чи все ми знаємо про дієслово?

— Які завдання поставимо перед собою на урок?

Завдання:

1. Роль дієслів у мовленні.

2. На які питання відповідають?

2. Колективна робота. Вправа 336 с.140

— Прочитайте загадку.

— Про когов ній говориться?

— Що ви знаєте про їжака?

Цікаве про їжаків

- А чи знаєте ви, що тіло їжака покриває від 7000 до 10000 колючок. Колючки їжака постійно оновлюються, старі випадають, а їм на зиму виростають нові. А ще їжаки бояться води більше, ніж вогню. Вода чомусь позбавляє їх захисту, і колючий розгортається.

— Випишіть із загадки слова за зразком(один учень записує слова на дошці, інші — в зошитах).

(Що?) голки, голки (що роблять?) стирчать;

(що?) клубочок, клубочок (що робить?) гуляє.

— Продовжте речення.

Слова, які називають дію предмета і відповідають на питання що робити?…, ..., — це… .

— Дієслово — це частина… .

— Отже, слова, які називають дію предметів і відповідає на питання що робити? що зробити? що робить? що буде робити? що зробив? що роблять? що зроблять? що робитимуть? — це дієслова. Дієслово — це частина мови.

Висновок фіксується на картках. На дошці складається схема:

Дієслово

Частина мови

Називає дію

Відповідає на питання що робити? що зробити?

3. Читання вірша про дієслово

— Послухайте вірш про дієслово.

Дієслово — слово діє:

ходить, робить, носить, сіє,

слово плаче і радіє,

усміхається і мріє.

Дієслово — слово діє:

вірить, любить і жаліє,

не злословить, не лукавить,

серця ближнього не ранить.

Дієслово — слово діє:

народилось і зоріє,

розвивається і квітне,

слово любе, слово рідне!

Л. Лужицька

— Про що цей вірш?

— На які питання відповідають дієслова, що зустрічаються у вірші? (На питання що робить? що зробило?)

4. Робота над правилом (с.141)

Діти аналізують правило.

5.Робота над вправою 337 с.141

а) Робота над текстом

— Прочитайте текст.

— Якими словами замінено слово "їжачок"? Для чого це зробили?

б) Складання плану тексту

— Прочитайте перший абзац тексту. Про що в ньому розповідається?

— Який пункт плану запишемо? (Туман над річкою.)

— Прочитайте другий абзац. Про що в ньому розповідається?

— Який пункт плану запишемо? (Спостереження їжачка.)

— Прочитайте третій абзац. Про що в ньому розповідається?

— Який пункт плану запишемо? (Мелодія коників.)

— Прочитайте четвертий абзац тексту. Про що в ньому розповідається?

— Який пункт плану запишемо? (Їжачок у тумані.)

План

1. Туман над річкою.

2. Спостереження їжачка.

3. Мелодія коників.

4. Їжачок у тумані.

в) Переказ тексту за планом

— Спробуйте переказати текст користуючись планом.

г) Фізкультхвилинка

Повз по лісу їжачок,

У нього шубка з голочок.

Ніс багато грушечок,

Аж болів його бочок.

Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!

Зупинився спочивать!

Піклувався їжачок

Про маленьких діточок -

Чарівних, непосидючих.

Дуже милих і колючих.

Десять! Дев'ять! Вісім! Сім!

Грушеньки ці ніс він їм.

д) Робота в групах

— Попрацюйте в групах.

1 група. Спишіть перший абзац тексту. Підкресліть дієслова і поставте до них питання.

2 група. Встановіть зв'язок слів у реченнях третього абзацу тексту. Доведіть, що виділені дієслова стоять у початковій формі.

— Отже, дієслова початкової форми відповідають на питання що робити? що зробити?

VІ.Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Робота над вправою 338 с.142

а) Робота над текстом

— Прочитайте текст. Про кого розповідається у тексті?

б) Словникова робота

Бузьки — народна назва лелеки.

Очерет — трав'яниста багаторічна рослина з високим стеблом. Росте коло водойми.

в) Самостійна робота

— Випишіть з тексту дієслова і поставте до них питання. Підкреслені дієслова поставте в початковій формі і запишіть.

співали (що робили?) — співати (що робити?)

привернула (що зробила?)

підлетіли (що зробили?) — підлітати (що робити?)

подумав (що зробив?)

проковтнув (що зробив?)

дивився (що робив?)

танцювали (що робили?) — танцювати (що робити?)

стрибали (що робили?) — стрибати (що робити?)

заслухалися (що зробили?)

забули (що зробили?)

2. Гра «Спіймай дієслово»

У гайочок ми ходили.Їжачок в кущах сидить.

Зайця сірого зустріли. і ми трішки,

Зайчик прудко там стрибає, Щоб спочили руки, ніжки.

Пташка весело літає, Всі веселі, от чудово!

Швидко лис десь пробіжить, У гайок підемо знову.

3. Робота з прислів'ями

— З'єднайте частини прислів'їв і запишіть їх.

Любиш поганяти, ні молотити, ні віяти.

Хліб на хліб сіяти -мусить добре засівати

Хто хоче збирати -люби й коня годувати.

Поясніть зміст цих прислів'їв.

— Підкреслітьдієслова у початковій формі.

4. Інтерактивна гра «Пінг-понг»

Два учні біля дошки, перекидаючи м'ячик, ставлять один одному запитання за темою уроку і дають повні відповіді.

VІІ. Підсумок уроку

Яким був для вас цей урок?

— Що дізналися на уроці?

— Для чого служать дієслова?

— Якими ви були на уроці?

Вправа «Мікрофон»

«Я сьогодні зрозумів ...».

«Я дізнався ...».

«Я навчився ...».

VІІІ. Домашнє завдання

— Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали і легко зможете виконати домашнє завдання.

Вивчити правило с.141, вправа 339 с.142.

— Вам потрібно до дієслів дібрати по 3 іменники, з якими вони можуть бути пов'язані за змістом. Наприклад, доберіть до дієслова літає іменники.

Список використаних джерел

1. Українська мова: підруч. для 3 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. / М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун. — К.: Грамота, 2013. — 176 с.: іл.

2. Українська мова: конспекти уроків: 3 кл.: до підручн. М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун. / Н.Б.Газилишин, З.З.Софіян, Л.Б.Генсюровська. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2015. — 268с. — (Бібліотека вчителя).

3. Українська мова 3 клас. І семестр (за підручником М. Д. Захарійчук) / Н.О.Ковальчук, А. І. Настенко, О. М. Пілаєва. — Х.: Вид. група «Основа», 2015. — 142, [2] с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

4. Українська мова в таблицях 3 клас: навчальний посібник / Будна Н.О., Головко З.Л., Заяць Я. М. — Навчальна книга — Богдан, 2013. — 48 таблиць.

21.03.2017
1151

Коментарі

Немає коментарів. Прокоментуєте першим?